Terho Tirkkonen
mediassa
Tietotyön tekoälyvaikuttaja
Alta löydät artikkelit, uutiset ja mielipidekirjoitukset, joihin on haastateltu tai jotka on kirjoittanut
tekoälyvalmentaja ja -vaikuttaja Terho Tirkkonen.

Tekoäly avuksi työntekoon
Asiantuntijat ja Esihenkilöt ry:n ASIA-lehti,
toukokuu 2025, toimittaja Iida Ylinen, kuvat Jani Laukkanen
"Tekoälysovellusten puhekäyttö tulee lisääntymään paljon. Se, että tekoälylle puhutaan voi olla virkistävää kaiken tietokoneen näpyttelyn sijaan," sanoo tekoälykouluttaja Terho Tirkkonen.
Nelisivuisessa jutussa jaetaan tekoälyvalmentajien, Terho Tirkkonen ja Taina Norha, koostama tarkistuslista tekoälyn työkäyttöön, kannustetaan promptaamisen opetteluun, jaetaan esimerkkejä työelämän käyttötapauksista ja listataan joitakin hyödyllisiä tekoälysovelluksia.
Tärkeä muistaa tekoälysovelluksia olevan kymmeniätuhansia ja kullekin hyödyllisimmät löytyy yleensä vain valmentajan avustuksella, koska valinnassa pitää sekä tutustua henkilön ja organisaation taustoihin, tarpeisiin ja tavoitteisiin sekä ymmärtää tekoälyjen erot, mahdollisuudet ja rajoitteet.
Lue jutun englanninkielinen tiivistelmäStoppi palaveripöhölle
Helsingin Sanomat Visio, 11.3.2025
toimittaja Anu-Elina Lehti HS
Tekoälykouluttaja Terho Tirkkonen järkyttyi huomatessaan, miten kalliiksi palaverit tulevat yrityksille. Tirkkonen käytti kokouslaskuria, joka arvioi tapaamisten hinnan osallistujien työroolien perusteella. Suuryritykset kuten Shopify ovat ottaneet käyttöön kokouslaskureita vähentääkseen turhia palavereja ja säästääkseen miljoonia.
Lue tai kuuntele HS:n juttuTekoäly mullisti asiakaskokemuksen mittaamisen
Haaga-Helia, uutinen 24.9.2021
MBA-opintojen päättötyössä Terho Tirkkonen analysoi Azets Suomen 32 000 avointa asiakaspalautteita tekoälyllä. Palautteiden läpikäynti olisi ihmiseltä vienyt kuukausia, ja päätelmät olisivat olleet epäluotettavia.
"Esimerkiksi asiakas kehui taloushallinnon ohjelmiston automaatio-ominaisuuksia, kritisoi hinnoittelumallia ja antoi NPS-arvosanaksi 8. Se, miten puhelinhaastattelija luokittelisi ristiriitaisen palautteen yhteen esimääritettyyn kategoriaan ja kuinka toinen ihminen tuollaisen "neutraalin" palautteen tulkitsee, voi johtaa koko organisaatiota kehittämään vääriä asioita."
Tutkimuksessa osoitettiin, että tekoäly analysoi kielellistä big dataa päivissä (tänä päivänä onnistuisi tunneissa) ja tekee luotettavampia päätelmiä kuin ihminen.
Lue uutinenYhteystiedot
Terho Tirkkonen
tekoälyvalmentaja, viestinnän johtamisen MBA
puh. 041 469 2682
Terho Tirkkonen, LinkedIn-profiili
Tekoäly töissä, y-tunnus 3396947-5
Yhteydenottolomake
Jätä yhteydenottopyyntö, palaan sinulle pian!
Hyväksyt rekisteri- ja tietosuojaselosteen.
Tekoälyn sisäpiiri 🤫
Liity maksutta sisäpiiriin. Saat kerran viikossa tekoälyvalmentaja Terho Tirkkoselta vinkkejä, joiden avulla voit tehdä tietotyösi nopeammin, mielekkäämmin ja tuloksellisemmin.