Mitkä taidot ovat tärkeitä työelämässä tekoälyn aikakaudella?
Aug 04, 2025
Generatiivinen tekoäly ei vie työtäsi. Mutta jos et opi uusia taitoja, joku toinen vie sen. Uusilla taidoilla en tarkoita vain tekoälytaitoja.
Tässä blogissa jaan, mitkä taidot ovat ratkaisevia tekoälyn aikakaudella: suoraan OpenAI:n johdon suusta ja omien oivallusteni pohjalta.
Kuuntelin neljä The OpenAI Podcast -jaksoa. Viides jakso julkaistaan todennäköisesti ensi viikon keskiviikkona. Podcast löytyy muun muassa Spotifystä ja YouTubesta.
Ei mitään ennakko-odotuksia. Olin vain kiinnostunut, minkälaista on olla töissä maailman käytetyimpiä tekoälytyökaluja valmistavassa yrityksessä ja mihin he näkevät maailman menevän.
Vaikka jaksoissa on ollut puhumassa OpenAI:n henkilöstöä hyvin erilaisista rooleista ja taustoista, jokainen jakso on vähintäänkin lyhyesti käsitellyt yhtä ja samaa teemaa. Taitoja (skills).
Kerroin maaliskuussa 2024 blogikirjoituksessani pohtineeni jo vuoden 2023 alusta asti sitä, minkälaisia asenteita ja taitoja lyhyellä, keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä tarvitaan työelämässä. Pohdin myös sitä, kannattaako työidentiteettiä rakentaa aseman, tittelin vai taitojen varaan. Vastaus on jälkimmäinen.
Blogiin tuotin itse 13 kohdan listan ja LinkedIn-verkostoni täydensi sen lopulta 25:een, sillä jo ennen blogia käsittelin aihetta tässä AGI:a käsittelevässä postauksessa tammikuussa 2024.
Vuoden 2025 helmikuussa tiivistin listan viiteen osa-alueeseen tässä postauksessa, jossa kerroin milloin tekoäly voittaa viimeisenkin ohjelmoijan koodamisessa. Vielä helmikuussa OpenAI oli koodaamisessa 50. sijalla ja viime kuussa se nousi 2. sijalle. Vain yksi ihminen maailmassa (puolalainen Przemysław Dębiak, Psyho) peittoaa enää tekoälyn koodaamisessa ja hänkin ennusti olleensa viimeinen koneen voittanut.
Tämä kirjoitus ei kuitenkaan ole koodareille vaan jokaiselle valkokaulustyöläiselle. Tekoälyn kehittyminen ihmistä paremmaksi koodauksessa ei tee edes koodareita tarpeettomiksi, mutta se kertoo teknologisesta kehitysvauhdista ja nopeasti muuttuvista osaamistarpeistamme.
Salaisuus tekoälyn kyvyssä peitota ihminen muussakin tietotyössä ei ole sen “älykkyys”. Tekoäly ei välttämättä ole fiksumpi kuin asiantuntija, mutta se pystyy monistamaan itsensä ja työskentelemään moniajossa valtavalla nopeudella. Kun tekoäly ajaa tarpeeksi monta testiä ja syntetisoi niistä lopullisen lopputuotoksen, se voittaa parhaankin asiantuntijan todennäköisesti useammin kuin häviää.
Kun hyväksyy tekoälyn lopulta kehittyvän monissa työtehtävissä ihmistä paremmaksi, ihminen joko lamaantuu tai alkaa hahmottamaan uutta paikkaansa työelämässä. Kehittyville yksilöille on aina kysyntää.
Lyön pääni pantiksi, ettei OpenAI:lla kukaan (ainakaan toimitusjohtaja Sam Altman) ole lukenut blogiani tai LinkedIn-julkaisujani, mutta 6-17 kk vanhat kirjoitukseni ja nämä uunituoreet podcastit ovat taitovaatimusten suhteen hämmentävän yhdenmukaisia.
Jakso 1: Toimitusjohtaja Sam Altmanin 5 taitosuositusta
Koodarin voisi olettaa osaavan hyvin erilaisia taitoja kuin vaikkapa markkinoinnin, myynnin, viestinnän tai asiakaspalvelun ammattilaisen, mutta Sam ei enää suosittele kaikkia opiskelemaan koodaamistakaan, joten taitovaatimusten suhteen samassa veneessä taidamme olla kaikki.
Sen sijaan Sam suositteli 1. jaksossa oppimaan:
- Käyttämään tekoälytyökaluja eli tekoälytaidot
- Sinnikkyyttä (resilience)
- Mukautuvuutta (adaptability)
- Luovuutta (creativity)
- Tunnistamaan ihmisten haluja ja tarpeita
Allekirjoitan kaikki viisi, mutta mielestäni koodaajan pitää yhä osata lukea ja ymmärtää koodia, vaikka sitä ei tarvitsisi enää kirjoittaa. Ilman asiantuntemusta ei ole toimivaa soveltamista, mutta se asiantuntemus evoluutioituu. Sama pätee kaikkiin ammatteihin.
Ajatteliko toimitusjohtaja eri tavalla kuin Head of ChatGPT Nick Turley tai Chief Research Officer Mark Chen?
Jakso 2: Nick Turley & Mark Chen: uteliaisuus, toimijuus ja itsentuntemus
Toisessa jaksossa Nick kertoi muun muassa, miten ChatGPT-nimi syntyi viime hetkellä ennen julkaisua. Työnimi oli “Chat with GPT-3.5” ja tiimi teki aikapaineen alla nopean luovan ratkaisun vain poistamalla turhat merkit, kun vieläpä tiesivät 3.5-mallinumeron jäävän pian historiaan.
Minkälaista osaamista Nick etsii:
- Uteliaisuutta (curiosity)
- Delegointiosaamista
- Kykyä oppia ja kehittyä nopeasti
Entä tutkimusjohtaja Mark:
- Toimijuutta (agency)
- Mukautuvuutta (adaptability)
- Itsentuntemusta*
*“You have to see how your own capabilities can be enhanced, how you can be more productive, more effective by using the technology”.
Ihminen ei voi ymmärtää mahdollisuuksia parantaa kykyjään, jos ei ensiksi tiedosta omia heikkouksia ja vahvuuksiaan. Itsetuntemus on pohja itsetunnolle. Se on yksi metataito, joka on pohja itsensä johtamiselle ja muiden taitojen kehittämiselle.
Edes tekoälyn tutkimuspuolella entistä vähemmän Markin mielestä tarvitsee olla tohtorin tutkintoa tekoälystä. Tästä olisin halunnut kuulla lisää.
Jakso 3: Tunneäly, päätöksenteko ja oikeiden kysymysten voima
Kolmannessa jaksossa Chief Economist Ronnie Chatterji ja COO Brad Lightcap jatkoivat taitojen listaamista.
Edellä mainittujen lisäksi Ronnie nostaa tärkeäksi:
- Kognitiiviset taidot mm. kriittinen ajattelu, kyky identifioida ongelmia, harkinta- ja päätöksentekokyky
- Tunneäly, emotiaalinen älykkyys (EQ)
- Sosiaaliset taidot (social skills)
Brad täydentää:
- Aloitteellisuutta (initiative) eli halu ja tapa hyödyntää toimijuutta
- Kyky kysyä oikeita kysymyksiä ja haastaa oletuksia*
*Bradin mielestä ei kannata vain esittää ChatGPT:n päätteleville malleille kysymyksiä vaan pyytää niitä kysymään sinulta ja haastamaan ajatuksiasi vaikkapa siitä, miksi joku asia ei töissä toiminut kuten oletit ja odotit.
Kokemukseni mukaan tuo Bradin mainitsema lähestymistapa voi parhaimmillaan muuttaa koko käsityksesi itsestäsi ja ymmärryksesi kaikesta!
Blogikirjoitukseeni 1,5 vuotta sitten listasin “kyvyn ratkoa monimutkaisia ongelmia”, mutta silloin ei ollut saatavilla päätteleviä tekoälymalleja tai agentteja. Nykyään painottaisin kykyä tunnistaa ongelmat ennen kuin niistä tulee kriisejä. Se edellyttää havainnointia, erottelua, abstraktia ajattelua ja kausaalipäättelyä.
Tekoäly voisi tulevaisuudessa auttaa kaikkien ongelmien tunnistamisessakin. Sen pitäisi vain olla yhdistetty kaikkeen organisaatiossa tapahtuvaan, mikä on hyvin epätodennäköistä, koska tuskin haluamme nauhoittaa jokaista kahvikoneella käytyä keskustelua.
Lista opeteltavista taidoista on jo melko kattava, mutta osaisiko 4. jaksossa haastateltu Head of Education Leah Belsk vielä täydentää.
Jakso 4: Motivaation ja koodauksen uudet merkitykset
Tämä voi olla monelle suomalaiselle yllättävää, mutta ChatGPT:n Edu kasvaa nopeinten.
Edu-lisenssejä siis myydään enemmän kuin yrityslisenssejä, mikä on hyväksi 2. asteen ja korkeakoulujen opiskelijoille, mutta minua huolestuttaa jo työelämässä olevien näkökulmasta.
Viro otti ensimmäisenä maana koko maailmassa ChatGPT Edu -lisenssit kaikille 2. asteen opiskelijoille ja opettajille syyskuuhun 2025 mennessä. Virolaiset olivat jo sitä ennen maailman aktiivisimpia ChatGPT:n käyttäjiä: joka neljännellä virolaisella on ChatGPT-tili.
Mitä taitoja koulutusjohtaja Leah lisää listalle(ni) jo mainittujen lisäksi?
- Koodaamisen*
- Motivaatio oppimiseen*
*Tässä se tuli – vastaus epäilykseeni Sam Altmanin kielteisestä kommentista liittyen koodaamisen opetteluun. Oli myös ilahduttavaa huomata, että OpenAI:n työntekijät saavat aidosti esittää omat ja eriävät mielipiteensä yrityksensä virallisessa kanavassa. Altmankaan ei ehkä tarkoittanut koodaamisen olevan tarpeetonta vaan ehkä viittasi vain koodin kirjoittamisen taitoon.
Leah ei myöskään tarkoittanut vain koodin kirjoittamista. Hänen mielestään opiskelijoiden kannattaisi oppia koodin ymmärtämistä, luomista ja virheenjäljitystä, jotta he osaavat hyödyntää tekoälyn kykyä koodata tuotteiden ja palveluiden rakentamiseksi.
**Motivaatio oppimiseen on mielestäni kehitettävissä oleva taito. Tiedän ainakin omasta kokemuksesta, ettei se ole synnynnäistä. Pääsin hädin tuskin lukioon 7,4 keskiarvolla ja vain ruotsin opettajan armosta kirjoitin ylioppilaaksi 3 vuodessa.
Kolmekymppisenä löysin motivaation oppimiseen
Innostuin oppimisesta vasta täytettyäni 30-vuotta. Siitä lähtien motivaationi on vuodesta toiseen vain jatkanut kasvua: suoritin erikoistumisopinnot, MBA:n ja muun muassa yli kymmenen tekoälykurssia vasta oltuani vuosia asiantuntija- ja esihenkilötyössä.
Ulkoinen motivaatio menestyä työelämässä oli lähtölaukaus oppimiselle, mutta se kasvoikin sisäiseksi motivaatioksi. Jopa lasten saaminen ei ole hidastanut haluani oppia vaan päinvastaisesti lisännyt kiinnostusta kehittyä, jotta voisin tarjota heille parempaa tukea niin koulunkäynnissä kuin elämän fyysisissä puitteissa.
Motivaatio on taitoja, ajattelumalleja ja ympäristöä. Jälkimmäinen joko lannistaa tai kannustaa, joten valitse huolella missä ja kenen kanssa vietät aikasi, jos haluat päässä elämässä eteenpäin.
Mitä ChatGPT:n tehokäyttäjät tuovat yrityksille ja mitä se edellyttää?
Kun ihmiset omaksuvat edellä listatut taidot sekä yhdistävät ne substanssiosaamiseen ja liiketoimintaymmärrykseen, jokaisesta voi tulla “kehittäjä”. Tämä näkyy jo yrityksissä, jotka ovat ostaneet ChatGPT Team- tai Enterprise-lisenssit.
He eivät vain ole ChatGPT:n tehokäyttäjiä vaan rakentavat sen päälle custom-työkaluja (GPTs) itselleen ja kollegoilleen. He eivät jää roikkumaan perinteisten kehittäjien eli koodarien työjonon toivelistoille vaan voivat moninkertaistaa tuottavuutensa jo tänään.
Toimijuudesta ja pystyvyydestä seuraa sitä kauan perättyä itseohjautuvuutta, mutta myös yksilölle motivaatiota, merkityksellisyyttä ja resilienssiä. Yritykselle tämä näkyy muun muassa henkilöstön sitoutumisena, parempana päätöksentekona, joustavuutena ja innovaatioina eli pitkässä juoksussa asiakas- ja omistaja-arvon kasvuna.
Liiallinen vastuu, vapaus ja loputtomat mahdollisuudet voivat kuitenkin myös uuvuttaa, siksi itseohjautuvuus ei poista työyhteisön tukea. Toimijuus ei myöskään synny itsestään ja välittömästi sanomalla “just go do stuff”. Kuten sanotaan: kulttuuri syö strategian aamupalaksi. Rakenteet ja yksittäiset johtajat voivat myös olla osaamisen valjastamisen hidasteena.
"Tärkein tekoälyn aikakaudella oppimani taito on toimijuus. Se on kykyä ottaa vastuu omasta oppimisesta ja toiminnasta muuttuvassa työelämässä.
Minulle se tarkoitti motivaatiota, itsetuntemusta, aloitteellisuutta, tekoälytyökalujen käyttöönottoa, ennen kuin edes IT-osasto keksi tehdä GenAI-ohjeistuksen, sekä uusien toimintatapojen luomista kenenkään pyytämättä."
Terho Tirkkonen
tekoälyvalmentaja ja vaativan tietotyön konkari 20 vuoden kokemuksella
Tulevaisuuden työelämätaitojen vaikutus koko Suomelle
Koko tietotyöurani aikana Suomen kansantalous ei ole kasvanut. Surullista, mutta en tiedä, miltä BKT:n kasvu tuntuu kokopäiväisessä työssä olevalle. Suurimmat kasvun vuodet olin pienituloinen opiskelija, joten sekään ei näkynyt arjessani mitenkään muuten kuin haaveina valoisasta tulevaisuudesta.
Suomalainen mielenmaisema on myös tunnustettava toimijuuden esteeksi. Kyllähän me mökillä uskallamme puuhastella, kun saamme olla yksin ja siksihän me siellä niin hyvin viihdymmekin. Sosiaalisissa ympäristöissä kuten toimistolla kuitenkin olemme varovaisia passiivis-agressiivisia lisäohjeiden odottajia: “ettei nyt vaan kuka suutu”.
Kun toivottavasti pääsemme vihdoin ohi jo pari vuotta kestäneestä tekoälytyökalulisenssien “ostaako vaiko eikö ostaa” -jahkailusta, voimme alkaa rakentamaan uutta menestystarinaa. Salainen resepti ei ole niissä lisensseissä, jotka tosin ovat välttömättömiä, vaan kyvyssämme tehdä hiljaisia vallankumouksia. Osaamme luoda uusia työtapoja, tehdä parempaa yhteistyötä ja tuoda enemmän järkeä arkeen.
Koska emme ole luontaisesti rohkeita, meidän pitää olla toisillemme rohkaisevia. Sisäistettävä virheiden olevan vain osa oppimisprosessia. Uskottava taitojen, älykkyyden ja osaamisen olevan koko eliniän kehittyviä ominaisuuksia. Ymmärrettävä kasvun ajattelutavan (growth mindset) olevan vastalääke suomalaiseen sisäiseen jarruun.
Tulevaisuutemme on juuri nyt käsissämme. Haluammeko antaa sen valua pesuveden mukana vai tarttua siihen kuin viimeiseen oljenkorteen?
Haluatko oppia blogissa listaamiani taitoja käytännössä? Liity Tekoälyn sisäpiiriin ja saat kuulla ensimmäisenä, kun uusi maksuton minikurssini julkaistaan!
Oppivin terveisin
Terho Tirkkonen
tekoälyvalmentaja ja tämän artikkelin luomukirjoittaja